پنجاه و چهار سال پیش در چنین روزی، یکشنبه، 15 بهمن 1346، بورس تهران نخستین روز کاری خود را با معامله 2192 سهم بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران آغاز کرد. این جلسه معاملاتی با حضور زنده‌یاد ابوالقاسم خردجو، از بنیانگذاران و نخستین رئیس هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران و مدیرعامل بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران و فریدون مهدوی، نخستین دبیرکل بورس، و نخستین کارگزاران بورس در سالن بانک کارگشایی برگزار شد. 

سالن معاملات توسط زنجیری به دو قسمت تقسیم شده بود. به‌طوریکه سرمایه‌‌گذاران و دیگر حضار می‌توانستند عملیات معاملات سهام را که کمی آن سوتر بر روی میز معاملات کارگزاران در حال انجام بود را نظاره‌گر باشند. در محل معاملات سهام دو میز معاملاتی تعبیه شده بود. دبیرکل در طول جلسه معاملاتی در کنار کارگزاران می‌نشست و رسمیت جلسه و نهایی شدن معاملات را با نواختن چکش مخصوص معاملات اعلام می‌کرد. سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران پس از تجربه افزایش نرخ‌های 7 و 8 درصدی نهایتا با 9 درصد افزایش نسبت به قیمت اسمی به مبلغ 1090 ریال معامله شد. تغییرات قیمتها نیز بر روی تخته سیاهی که در گوشه سالن قرار داشت انجام می‌شد.

اسفند همان سال، سهام شرکت سهامی نفت پارس نیز به عنوان دومین شرکت بورسی در ایران در فهرست سهام پذیرفته‌شده درج شد و مورد معامله قرار گرفت. ولی پذیرش سهام بانک ایرانیان به دلیل پاره‌ای اشکالات در اساسنامه بانک منوط به رفع اشکالات شد.

گفتنی است، مراسم رسمی افتتاح بورس تهران، در روز سه‌شنبه، دوم آبانماه 1346، ساعت چهار بعد از ظهر با سخنرانی نخست وزیر وقت (هویدا) در تالار بانک مرکزی ایران برگزار شده بود. در آن مراسم، علاوه بر نخست وزیر و وزیر اقتصاد وقت (علینقلی عالیخانی) دو سخنران دیگر مراسم دو حسابدار چارترد بودند که به‌دلیل مشارکت تاثیرگذارشان در راه‌اندازی بورس اوراق بهادار در ایران، به‌حق می‌توان از آنان به عنوان بنیانگذاران بورس تهران یاد کرد. 

در قسمتهای چهارم (28 دی 1397)، هشتم (26 بهمن 1397)، و نهم (3 اسفند 1397) از مجموعه پادکستهای «هزار داستان حسابداری» به‌طور مشروح به زندگینامه  این دو حسابدار چارترد (زنده‌یادان محمدمهدی سمیعی و ابوالقاسم خردجو) و نقش اساسی آنان در راه‌اندازی بازار سرمایه در ایران پرداخته‌ام. این مجموعه پادکستها از طریق کانال آکادمی آموزشی محسن قاسمی در آپارات (apparat.com/mohsen_ghasemee) در دسترس علاقه‌مندان است.