به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آکادمی آموزشی محسن قاسمی، در این گفت‌وگوی زنده (لایو) که در صفحه رسمی آکادمی در اینستاگرام برگزار شد، دکتر محسن قاسمی (دبیرکل پیشین انجمن حسابداران خبره ایران و سردبیر پیشین مجله حسابدار) و دکتر شعیب رستمی (دبیر نشریه حسابداری بخش عمومی، تحت نظارت سازمان حسابرسی) به بررسی چالشها و راهکارهای ترویج مقالات حرفه‌ای در حسابداری ایران پرداختند.

در آغاز گفت‌وگو ابتدا دکتر محسن قاسمی و سپس دکتر شعیب رستمی به اختصار به معرفی خود و تجربیاتشان در زمینه انتشار نشریات تخصصی پرداختند. سپس، به عنوان پرسش نخست، دکتر رستمی ابراز داشت، همه میدانیم که در زمینه‌های گوناگون کمابیش چالش‌هایی وجود دارد و برای توسعه آن زمینه نیاز به مواجه شدن با آن چالش‌ها است. به نظر شما اصلی‌ترین چالش‌هایی که در زمینه توسعه مقاله‌نویسی حرفه‌ای در حسابداری ایران با آن مواجه هستیم چه مواردی هستند؟

دکتر قاسمی در پاسخ این پرسش به اختصار و فهرست‌وار سه چالش اصلی در ارتباط با توسعه مقالات حرفه‌ای در حسابداری ایران را یک) چالش معرفت‌شناسی درباره مقالات حرفه‌ای ؛ دو) فقر مزمن در زمینه تولید محتوای حرفه‌ای، از جمله، مقالات حرفه‌ای؛ سه) ناآشنایی یا عدم تسلط شایستگان مقاله‌نویسی حرفه‌ای (افراد دارای تجربه و دانش حرفه‌ای) با اصول و فنون مقاله‌نویسی و موثرنویسی، برشمرد.

در این بخش از گفت‌وگو، دکتر رستمی به عنوان چالش چهارم در این ارتباط به عدم مطلوبیت تالیف مقالات حرفه‌ای از سوی طیف گسترده‌ای از حسابداران اشاره کرد؛ که دکتر قاسمی ضمن تایید این موضوع، به عدم آگاهی کافی حسابداران حرفه‌ای از تاثیر بسزای تولید محتوا در برندسازی شخصی افراد حرفه‌ای اشاره کرد، و افزود، امروز با توسعه شبکه‌های اجتماعی طیف گسترده‌ای از محتواهای حرفه‌ای توسط افراد حرفه‌ای آگاه به برندسازی شخصی در حال تولید و انتشار است، و حتی توئیت‌هایی که این افراد می‌زنند به عنوان ابزاری موثر برای برندسازی شخصی محسوب می‌شود. بنابراین، تولید و انتشار سایر محتوای حرفه‌ای از جمله مقالات حرفه‌ای نیز ابزارهای بسیار مناسبی برای برندسازی شخصی افراد حرفه‌ای هستند.

در ادامه گفت‌وگو، دکتر قاسمی در پاسخ پرسشهای زیر که توسط دکتر رستمی مطرح شد به تشریح چالش‌های سه‌گانه‌ای که در آغاز گفت‌وگو برشمرده بود، پرداخت:

  • به عنوان اولین چالش، به عدم شناخت کافی از حدود و ثغور انواع مقالات، و مشخصا دو گونه اصای مقالات حرفه‌ای  و مقالات دانشگاهی در حسابداری ایران اشاره کردید. لطفا مولفه‌های اصلی هر یک از این دو گونه اصلی مقالات را به طور مشخص در حسابداری ایران تبیین کنید.
  • به عنوان چالش دوم، از فقر مزمن در زمینه تولید محتوای حرفه‌ای، از جمله، مقالات حرفه‌ای گفتید. وقتی از اصطلاح مزمن برای توصیف این فقر استفاده می‌کنید، منظورتان این است که از گذشته دور وجود داشته است، و همچنان وجود دارد، درست است؟ و اگر درست است، دلایل اصلی آن را چه می‌دانید؟
  • و در نهایت، به عنوان سومین چالش اصلی، به ناآشنایی یا عدم تسلط شایستگان مقاله‌نویسی حرفه‌ای (افراد دارای تجربه و دانش حرفه‌ای) با اصول و فنون مقاله‌نویسی و موثرنویسی اشاره کردید. اولا، بفرمایید از نظر شما چه کسانی شایسته مقاله‌نویسی حرفه‌ای هستند؟ یعنی شرط لازم مقاله‌نویسی حرفه‌ای چیست؟ و به عنوان شرط کافی، بفرمایید این افراد باید واجد چه توانایی‌های دیگری باشند؟
  • در پایان، اگر علاوه بر موارد فوق، راهکار و پیشنهاد مشخص دیگری برای ترویج و توسعه مقاله‌نویسی حرفه‌ای در حسابداری ایران دارید، بفرمایید.

برای دیدن ویدئوی ذخیرشده این گفت‌وگو از طریق صفحه رسمی آکادمی آموزشی در اینستاگرام بر روی پیوند زیر کلیک کنید: