بكارگیری با تسری به گذشته بکارگیری رویه حسابداری جدید برای معاملات، سایر رویداد‌ها و شرایط است، به‌گونه‌ای که گویی آن رویه همواره بکار گرفته شده است. (استاندارد حسابداری‌ 34 رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات (مصوب 1397))

Retrospective application is applying a new accounting policy to transactions, other events and conditions as if that policy had always been applied - IAS 8 Accounting Policies, Changes in Accounting Estimates and Errors

   توضیح به زبان ساده:  

در رعایت الزامات استاندارد حسابداری 34 رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات (مصوب 1397)؛ به‌کارگیری یک رویه حسابداری با تسری به گذشته در صورتی الزامی است که هر سه شرط زیر برقرار باشد:

  1. واحد تجاری یک رویه حسابداری را به طور اختیاری یا الزامی تغییر داده باشد؛ و
  2. در استاندارد حسابداری مربوط به رویه حسابداری جدید، «شرایط گذار» دیگری (به جز به‌کارگیری رویه حسابداری جدید با تسری به گذشته) مقرر نشده باشد (اگر مقرر شده باشد، باید تغییر رویه حسابداری را طبق «شرایط گذار» مقرر در استاندارد حسابداری مربوط انجام دهیم)؛ و
  3. به‌کارگیری رویه حسابداری جدید با تسری به گذشته «عملی» (امکانپذیر) باشد.

در این صورت، واحد تجاری باید رویه حسابداری جدید را طوری به کارگیرد که انگار از ابتدا همین رویه حسابداری را به کار می‌گرفته است. یعنی باید آثار انباشته ناشی از تغییر رویه حسابداری را از ابتدا اندازه‌گیری کند و در مانده حسابهای مربوط اعمال کند.

در چنین مواردی، اگر مبداء این تغییر رویه حسابداری قبل از ابتدای سال مقایسه‌ای باشد، باید آثار انباشته ناشی از تغییر رویه حسابداری را از مبداء تغییر رویه تا ابتدای سال مقایسه‌ای اندازه‌گیری کنیم؛ سپس، در ستون سوم صورت وضعیت مالی - که در چنین مواردی، مانده‌های ابتدای سال مقایسه‌ای را در آن ارائه میکنیم - این آثار انباشته را در مانده حسابهای مربوط در ابتدای سال مقایسه‌ای اعمال میکنیم. در ستونهای مانده‌‌های پایان سال مقایسه‌ای و مانده‌های پایان سال جاری نیز آثار انباشته این تغییر رویه حسابداری را اعمال میکنیم.

برای دیدن ویدئوی آموزشی رایگان نحوه بکارگیری استاندارد حسابداری 34 (به مدت 2 ساعت) به کانال یوتیوب آکادمی آموزشی (اینجا) مراجعه کنید.