من همیشه هم دوست داشتم، و هم این ظرفیت را در انجمن می‌دیدم که یک انتشارات فعال و پربار در زمینه‌های تخصصی مختلف حسابداری و حتی موضوعات غیرحسابداری مرتبط با کار حسابداران داشته باشیم. البته پیش از دوران مسئولیت من، در مقاطع مختلف، کتابهایی توسط انجمن منتشر شده بود. مثلا، یکی از اولین کتابهای انتشارات انجمن استانداردهای حسابرسی ترجمه دکتر مهدی تقوی است که سال 1363 منتشر شد. یا یکی دیگر از نخستین کتابهای انتشارات انجمن حسابهای تلفیقی تالیف زنده‌یاد دکتر بهرام غیائی است که چاپ اول آن شهریور 1364 در 5000 نسخه توسط انجمن منتشر شده بود و در زمان خودش یکی از اصلی‌ترین منابع گزارشگری مالی تلفیقی در ایران بود. آن زنده‌یاد در آخرین سال زندگی پربارشان بسیار تمایل داشتند ویراست دوم این کتاب هم مجددا توسط انجمن منتشر شود، و ما در مرداد 1396 (چند ماه پیش از درگذشت آن زنده‌یاد) به سرعت این خواسته را جامعه عمل پوشاندیم[1]. جالب اینجاست که این کتاب هنوز در انجمن متقاضی دارد و تجدید چاپ می‌شود. پرکارترین فرد در انتشارات انجمن هم جناب آقای دکتر امیر پوریانسب هستند که پیش از آمدن من به انجمن چهار عنوان کتاب ترجمه ایشان از طریق انجمن منتشر شده بود[2]. 


ولی به هر حال، این تلاشها عمدتا وابسته افراد بود و سازمانی برای انتشار کتاب در انجمن نداشتیم. بنابراین، من در سال دوم حضورم در انجمن به شورای عالی پیشنهاد دادم که انتشارات انجمن را به صورت سازمان‌یافته فعال کنیم. طی این سالها چندین عنوان کتاب توسط انتشارات انجمن منتشر شده است که فهرست آنها در پایگاه تخصصی معرفی کتابهای حسابداری (تحت نظارت انجمن حسابداران خبره ایران) در دسترس است. البته از حدود دو سال قبل، با توجه به افزایش افسارگسیخته قیمت کاغذ و به تبع آن افزایش هزینه‌های چاپ تصمیم گرفتیم کتابهای انجمن را به صورت الکترونیکی منتشر کنیم. چون هدف اولیه ما در انتشارات انجمن نشر دانش مورد نیاز حسابداران حرفه‌ای است، که اتفاقا این مهم، به دلیل سهولت در انتشار از طریق نشریات الکترونیکی بهتر محقق می‌شود.

[1]- سی و دو سال پس از انتشار ویراست نخست (در سال 1364): ویراست دوم کتاب «راهنمای کاربردی تهیه صورتهای مالی تلفیقی»، تالیف بهرام غیایی، از سوی انتشارات انجمن حسابداران خبره ایران منتشر شد، پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، 16 مرداد 1396.

[2]- گزارش حسابرس مستقل، استانداردهای حسابرسی بین المللی ۷۰۰، ۷۰۵ و ۷۰۶، فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC)، ترجمه امیر پوریانسب، 1388؛ استانداردهای بین‌المللی عمل حرفه‌ای حسابرسی داخلی، انجمن حسابرسان داخلی (IIA)، ترجمه امیر پوریانسب، اسماعیل درگاهی، 1389؛ استاندارد مدیریت ریسک، انجمن مدیریت ریسک، جامعه مدیران بیمه و ریسک، و مجمع ملی مدیریت ریسک بخش دولتی، ترجمه امیر پوریانسب و عبداله آزاد، 1389؛ و شرکت‌آزمایی: برنامه‌ریزی، سوالات، مسائل، نوشته گوردون بینگ، ترجمه امير پوريانسب، مسعود غلامزاده لداری، سحر پژنگ 1391.