اگر بگویم نگران نبودم که خلاف واقع است. ولی نگرانیم در حدی نبود که مانع انجام این کار شود. شبکه‌های اجتماعی طی یک دهه اخیر خیلی از مناسبات جهان را دگرگون کردند. کار به جایی کشید که مثلا دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین امریکا، اصلی‌ترین رسانه‌اش حساب توئیترش بود! همین الان مباحث داغ انتخابات ریاست جمهوری ایران در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. این تحول کم‌اهمیتی نیست. یک تغییر پارادایم (الگوواره) است. 


من حتی قبل از اینکه به عنوان دبیرکل به انجمن بیایم، اداره صفحه مجله حسابدار در فیسبوک را بر عهده داشتم. آن زمان هنوز فیسبوک در ایران فیلتر نشده بود و اصلی‌ترین شبکه اجتماعی در ایران بود. البته آن زمان نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در بین مردم به اندازه امروز نبود؛ و به مراتب کمتر بود. ولی با این حال به سرعت ظرفیت پنج هزار نفری صفحه مجله حسابدار تکمیل شد و ما ناچار شدیم دومین صفحه را هم برای مجله راه‌اندازی کنیم. البته محتوای هر دو صفحه کاملا یکسان بود. ولی چون آن زمان فیسبوک برای صفحات سقف پنج هزار نفری گذاشته بود (نمی‌دانم به چه علت) به همین دلیل ما ناچار شدیم صفحه دوم را هم راه‌اندازی کنیم. در آن زمان که نفوذ شبکه‌های اجتماعی بسیار پایین‌تر از امروز بود پنج هزار و اندی دنبال‌کننده برای صفحه یک مجله تخصصی عدد خیره‌کننده‌ای بود. من از همان تجربه متوجه شدم که شبکه‌های اجتماعی برای نهادهایی مثل ما چه ظرفیت بینظیری دارند. 


وقتی من به انجمن آمدم، در همان سال اول یک وبگاه جدید برای انجمن طراحی کردیم[1]. چون وبگاه قبلی بسیار ناکارآمد و تقریبا چیزی شبیه به یک تابلوی اعلانات با ظرفیت بسیار محدود بود! مثلا، اگر حروف یک خبر ساده از یک تعدادی بیشتر می‌شد، امکان انتشار نداشت! در مجموع چیز عجیبی بود. همزمان، دامین وبگاه انجمن را هم از iranianica.com به iica.ir تغییر دادم. می‌خواستم IICA به‌عنوان سرواژه (Acronym) نام انجمن جا بیفتد؛ که الان خوشبختانه جاافتاده است. بعد از آنهم همه حسابهای کاربری و کانالهای انجمن در همه شبکه‌های اجتماعی را با شناسه iica_ir راه‌اندازی کردم. مثلا، دقیقا در اولین روزی که تلگرام امکان ایجاد کانال را برای کاربرانش در ایران فراهم کرد، کانال انجمن حسابداران خبره ایران در تلگرام را به نشانی t.me/iica_ir راه‌اندازی کردم[2]. آن زمان هنوز تلگرام فیلتر نشده بود، و در یک بازه زمانی کوتاه به شدت مورد توجه ایرانیان قرار گرفته بود. تلگرام اولین شبکه اجتماعی در ایران بود که در لایه‌های مختلف جامعه نفوذ کرد و به‌سرعت همه‌گیر شد. البته آن زمان که ما کانال انجمن را راه‌اندازی کردیم، هیچ نهادی در حسابداری ایران در شبکه‌های اجتماعی فعال نبود. انگار همه به قول شما نگران تبعات نامشخص آن بودند. ولی ما در همان روز اول که کانال انجمن را ایجاد کردیم به همه اعضای انجمن پیامک گروهی زدیم و نشانی کانال را برایشان فرستادیم. در همان بیست و چهار ساعت اول هم نزدیک به هزار نفر از اعضای انجمن به این کانال پیوستند. برای من بسیار هیجان‌انگیز بود. هر زمان اراده می‌کردم با گوشی تلفن همراهم می‌توانستم با اعضای انجمن در ارتباط باشم. اینها الان برای ما عادی شده است. ولی آن زمان واقعا مثل تحقق یک رویای دست‌نیافتنی بود.

[1]- وبگاه جدید انجمن راه‌اندازی شد، ‌پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، 1 مهر 1394.

[2]- کانال رسمی انجمن حسابداران خبره ایران در تلگرام راه اندازی شد، ‌پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن حسابداران خبره ایران، 4 مهر 1394.