چرخه حسابداری در هر دوره مالی

در یک نگاه کلی، چرخه حسابداری واحد تجاری در هر دوره مالی را میتوان به سه فرایند «حسابداری طی دوره»، «بستن حسابها در پایان دوره» و «تهیه صورتهای مالی» تقسیم کرد. از اینرو، پیش‌نیاز فرایند پایانی (تهیه صورتهای مالی) تکمیل دو فرایند پیشین آن است.

فرایند حسابداری طی  دوره مالی

در این فرایند، رویدادهای مالی واقع‌شده طی دوره مالی (ورودی‌ها) طبق الزامات استانداردهای حسابداری پردازش میشوند؛ و در قالب عناصر صورتهای مالی - داراییها، بدهیها، حقوق مالکانه، درآمدها، هزینه‌ها، و آورده و ستانده مالکان- شناسایی و اندازه‌گیری و در حسابها ثبت میشوند (خروجی‌ها).

فرایند بستن حسابها در پایان دوره مالی

در این فرایند، مانده اولیه حسابها پس از ثبت همه رویدادهای مالی طی دوره (ورودی‌ها) طبق الزامات استانداردهای حسابداری تعدیل میشوند (پردازش)؛ و سرانجام، مانده نهایی حسابها، جزئیات گردش آنها، و سایر اطلاعات موردنیاز برای فرایند تهیه صورتهای مالی بدست میاید (خروجی‌ها).

فرایند تهیه صورتهای مالی

در این فرایند، مانده نهایی حسابها، جزئیات گردش آنها، و سایر اطلاعات موردنیاز (ورودی‌ها)، طبق الزامات استانداردهای حسابداری پردازش میشوند؛ و در قالب مجموعه کامل صورتهای مالی گزارش میشوند (خروجی‌ها).

ترتیب تهیه صورتهای مالی

با توجه به اینکه مانده نهایی حسابهای موقت (درآمدها، هزینه‌ها، آورده‌ها و ستانده‌ها) از طریق حقوق مالکانه به دوره مالی آینده منتقل میشود؛ ترتیب، تهیه صورتهای مالی به شرح زیر است: 

صورتهای مالی چالش‌برانگیز

از بین صورتهای مالی، معمولاً نحوة تهیه «صورت تغییرات در حقوق مالکانه» و «صورت جریانهای نقدی» برای حسابداران چالش‌برانگیز است. (برای دیدن هر یک از دو ویدئوی زیر بر روی پوستر آن کلیک کنید:)

آموزش عملی و کاربردی نحوه تهیه صورتهای مالی

در مجموعه ویدئوهای آموزشی تهیه صورتهای مالی (14 ویدئو، مجموعا 9 ساعت) علاوه بر آموزش نحوه بکارگیری الزامات استانداردهای حسابداری 1، 2، 34، 36، 37 و IAS40، در تهیه مجموعه کامل صورتهای مالی، با توجه به اهمیت آموزش عملی و کاربردی نحوه تهیه «صورت تغییرات در حقوق مالکانه» و «صورت جریانهای نقدی»، نحوه تهیه این دو صورت مالی در قالب دو مثال جامع در Excel بصورت قدم به قدم آموزش داده شده است (دقایقی منتخب از این آموزش‌ها در دو ویدئوی فوق در دسترس است).

این مجموعه ویدئوهای آموزشی (14 ویدئو، مجموعا 9 ساعت) هم بصورت جداگانه، در نشانی:

https://mohsen-ghasemi.com/1398s

و هم در قالب مجموعه ویدئوهای آموزشی استانداردهای حسابداری پرکاربرد (91 ویدئو، مجموعا 50 ساعت) در این نشانی در دسترس علاقه‌مندان است: https://mohsen-ghasemi.com/ss


حقوق مادی و معنوی محتواهای تولیدی آکادمی متعلق به این موسسه آموزشی است؛ و با توجه به ثبت این موسسه نزد مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اخذ پروانه نشـر دیجیتال برخط از این مرجع قانونی، محصولات این موسسه تحت حمایت «قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» قرار دارد. از این رو، هر گونه کپی یا برداشت از محتواهای تولیدی آکادمی، بدون اخذ اجازه کتبی از این موسسه تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.