دکتر محسن قاسمی به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد مصطفی علیمدد (14 خرداد 1391) با انتشار یادداشتی به همراه ویدئویی از سخنرانی آن زنده‌یاد (اینجا) ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره آن استاد فرزانه و ابراز شگفتی از پیش‌بینی دقیق آن زنده‌یاد از سرنوشت جامعه حسابداران رسمی ایران، از خیز برداشتن بخش عمومی برای تسلط مطلق بر حرفه حسابداری ایران ابراز نگرانی و تاسف کرد.

نسخه کامل ویدئوی سخنرانی زنده‌یاد مصطفی علیمدد (به شرح فوق)

متن کامل این یادداشت که از طریق حساب رسمی آکادمی آموزشی در اینستاگرام(اینجا) و لینکداین(اینجا) منتشر شده است به شرح زیر است:

این پیش‌بینی دقیق زنده‌یاد مصطفی علیمدد از سرنوشت جامعه حسابداران رسمی ایران (پنج سال قبل از تاسیس آن!!! و بیش از بیست و پنج سال پیش از امروز) در عین حال که در نظر نخست حقیقتا شگفت‌آور است، ولی سرنوشت محتوم حرفه حسابداری در اقتصادهایی است که اجازه نفس‌کشیدن به بخش خصوصی داده نمی‌شود.

من در طول چند سال گذشته هر بار که این ویدئو را در سالگرد درگذشت آن زنده‌یاد (14 خرداد 1391) - ضمن بازنشرکردن- دوباره و چندباره دیده‌ام، وضعیت #حرفه_حسابداری_ایران را نزدیک‌تر به پیش‌بینی آن استاد فقید و فرزانه دریافته‌ام. اخباری که این روزها از خیز برداشتن بخش عمومی برای تسلط مطلق بر حرفه حسابداری شنیده می‌شود حقیقا نگران‌کننده و تاسف‌بار است.

#محسن_قاسمی #یادداشتهای_محسن_قاسمی

پی‌نوشت‌ها:

1. این ویدئو مربوط به سخنان کوتاه زنده‌یاد مصطفی علیمدد در میزگرد پایانی چهارمین همایش ملی حسابداری ایران است که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، 22 و 23 آبان 1375 توسط انجمن حسابداران خبره ایران در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. آن زنده‌یاد در این ویدئوی تاریخی هشدار بسیار تامل‌برانگیزی درباره تکرار اشتباه تاسیس جامعه حسابداران رسمی ایران به عنوان یک تشکل تحت کنترل دولت (همانند کانون حسابداران رسمی پیش از انقلاب) می‌دهد و به بیست سال بعدی اشاره می‌کند که خودش در بین ما نیست و بسیاری از ما تبعات آن اشتباه را به چشمان خود خواهیم دید!

2. گزارش کامل این سمینار در شماره 116، آبان 1375، مجله حسابدار در پیوندهای زیر منتشر شده است و در دسترس علاقه‌مندان است: